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Thema: EASA Prototype Regulations

  1. #661
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    Standard EU Kommission verabschiedet jetzt auch die "Delegierte Verordnung"

    Am 12. März 2019 hat die Europäische Kommission nun auch die so genannte “Delegierte Verordnung” über unbemannte Flugzeugsysteme und über Betreiber von unbemannten Flugzeugsystemen aus Drittstaaten verabschiedet. Diese Verordnung legt die Regeln fest für die Zertifizierung und den Verkauf von unbemannten Flugsystemen für den Einsatz in der offenen Kategorie und der Betrieb von “Drittstaatoperatoren” (= Nicht-EU) unbemannter Flugzeuge in der Europäischen Union.

    Mehr info und Verordnungtext: http://www.lefevere.eu/modellflug/delegated-act-de/

    Beste Grüsse,
    Jürgen
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  2. #662
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    Zitat Zitat von Hurrikanes Beitrag anzeigen
    Version 4 published at Comitology Register: check it up.
    Some nasty surprises, check particularly Articles 20 and 22 and what they mean during transitional period.

    http://ec.europa.eu/transparency/reg...8829&Version=4
    Please note that this "v4" is identical as the one discussed earlier on this platform (and linked through on my blog: http://www.lefevere.eu/modellflug/new-eu-regulation/).

    Also note that Articles 20 and 22 are only relevant for "plug and play" models, not for "privately built" models (Unmanned Aircraft Systems assembled or manufactured for the builder’s own use, not including UAS assembled from a set of parts placed on the market by the manufacturer as a single ready-to-assemble kit). Moreover, this only has consequences for aircraft that were not previously covered under EU product legislation. And in addition, under the new rules the relevant category for model aircraft is C5, which has no difficult technical requirements. I don't think there is much in those articles for us to worry about.

    See also my previous post.

    Auf Deutsch:

    Diese "v4" ist identisch mit der zuvor auf dieser Plattform diskutierten Version (und in meinem Blog verlinkt): http://www.lefevere.eu/modellflug/new-eu-regulation/).

    Die Artikel 20 und 22 sind nur für "Plug-and-Play"-Modelle relevant, nicht für "privat gebaute" Modelle (UAS, die für den Eigenbedarf des Erbauers montiert oder hergestellt werden, mit Ausnahme von UAS, die aus einem Satz von Teilen zusammengesetzt sind, die vom Hersteller als ein einziger montagefertiger Bausatz in Verkehr gebracht werden). Dies hat zudem nur Auswirkungen auf Flugzeuge, die bisher nicht unter die EU-Produktvorschriften fielen. Darüber hinaus ist nach den neuen Regeln die für Modellflugzeuge relevante Kategorie C5, die keine schwierigen technischen Anforderungen stellt. Ich glaube also nicht, dass es in diesen Artikeln vieles gibt, worüber wir uns Sorgen machen müssten.

    Siehe auch meinen vorherigen Beitrag.
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  3. #663
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    Zitat Zitat von Jargodude Beitrag anzeigen
    Please note that this "v4" is identical as the one discussed earlier on this platform (and linked through on my blog: http://www.lefevere.eu/modellflug/new-eu-regulation/).

    Also note that Articles 20 and 22 are only relevant for "plug and play" models, not for "privately built" models (Unmanned Aircraft Systems assembled or manufactured for the builder’s own use, not including UAS assembled from a set of parts placed on the market by the manufacturer as a single ready-to-assemble kit). Moreover, this only has consequences for aircraft that were not previously covered under EU product legislation. And in addition, under the new rules the relevant category for model aircraft is C5, which has no difficult technical requirements. I don't think there is much in those articles for us to worry about.

    See also my previous post.

    Auf Deutsch:

    Diese "v4" ist identisch mit der zuvor auf dieser Plattform diskutierten Version (und in meinem Blog verlinkt): http://www.lefevere.eu/modellflug/new-eu-regulation/).

    Die Artikel 20 und 22 sind nur für "Plug-and-Play"-Modelle relevant, nicht für "privat gebaute" Modelle (UAS, die für den Eigenbedarf des Erbauers montiert oder hergestellt werden, mit Ausnahme von UAS, die aus einem Satz von Teilen zusammengesetzt sind, die vom Hersteller als ein einziger montagefertiger Bausatz in Verkehr gebracht werden). Dies hat zudem nur Auswirkungen auf Flugzeuge, die bisher nicht unter die EU-Produktvorschriften fielen. Darüber hinaus ist nach den neuen Regeln die für Modellflugzeuge relevante Kategorie C5, die keine schwierigen technischen Anforderungen stellt. Ich glaube also nicht, dass es in diesen Artikeln vieles gibt, worüber wir uns Sorgen machen müssten.

    Siehe auch meinen vorherigen Beitrag.
    OK, I rechecked and they are identical, my mistake. That comitology register update adding the ver 4 was a little bit late...

    Article 20 is clear: it concern only the commercial plug-and-pray models, not privately build ones. Article 22 does not concern privately build models? I can not find a statement about that.
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  4. #664
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    Zitat Zitat von Hurrikanes Beitrag anzeigen
    Article 22 does not concern privately build models? I can not find a statement about that.
    No worries. This stuff is mindboggingly complicated.

    Parts 1 to 5 of the Annex to the Delegated Act only apply to unmanned aircraft for the open category that are not privately built. See Article 2(1)(a) of the Delegated Act:

    1. Chapter II of this Regulation applies to the following products:
    (a) UAS intended to be operated under the rules and conditions applicable to the ‘open’ category of UAS operations pursuant to Regulation (EU) …/… [IR], except privately built UAS, and bearing a class identification label as set out in Parts 1 to 5 of the Annex to this Regulation indicating to which of the five UAS classes referred to in Regulation (EU) …/… [IR] it belongs to;

    In any case, if you read the requirements for C5 aircraft (the class designed for model aircraft), they are not too hard to meet:

    A class C4 UAS shall comply with the following:
    (1) have an MTOM of less than 25 kg, including payload;
    (2) be safely controllable and manoeuvrable by a remote pilot following the manufacturer’s instructions, as necessary under all anticipated operating conditions including following the failure of one or, if appropriate, more systems;
    (3) not be capable of automatic control modes except for flight stabilisation assistance with no direct effect on the trajectory and lost link assistance provided that a pre-determined fixed position of the flight controls in case of lost link is available;
    (4) be placed on the market with a user’s manual providing:
    (a) the characteristics of the UA including but not limited to the:
    – class of the UA
    – UA mass (with a description of the reference configuration) and the maximum take-off mass (MTOM);
    – general characteristics of allowed payloads in terms of mass dimensions, interfaces with the UA and other possible restrictions;
    – equipment and software to control the UA remotely;
    – and a description of the behaviour of the UA in case of a loss of data link;
    (b) clear operational instructions;
    (c) maintenance instructions;
    (d) troubleshooting procedures;
    (e) operational limitations (including but not limited to meteorological conditions and day/night operations); and
    (f) appropriate description of all the risks related to UAS operations;
    (5) include an information notice published by EASA providing applicable limitations and obligations under EU law;
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  5. #665
    User Avatar von uscha
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    Lächeln

    Zitat Zitat von Hurrikanes Beitrag anzeigen
    ... commercial plug-and-pray models, not privately build ones.
    Hi Hurrikane,

    something new in the air?
    Grüße, Normalbürger Uwe
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  6. #666
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    Zitat Zitat von uscha Beitrag anzeigen
    Hi Hurrikane,

    something new in the air?
    Jeah, a couple of "Hurrikane" q500 pylon racers for fun and for training my thumbs... with wheels, skis and maybe floats. That's for it in this thread.
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  7. #667
    User Avatar von uscha
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    Zitat Zitat von Hurrikanes Beitrag anzeigen
    Jeah, a couple of "Hurrikane" q500 pylon racers for fun and for training my thumbs... with wheels, skis and maybe floats. That's for it in this thread.
    Understand, but that´s no reason to pray, isn´t it?
    Grüße, Normalbürger Uwe
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